reklama

Debničky plné Slovenska

Debničkový predaj potravín sa v posledných dvoch rokoch na Slovensku stáva fenoménom, ktorý sa ukazuje ako veľmi životaschopným spôsobom podpory malovýroby, pestovania a chovu zvierat tuzemských farmárov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Čoraz častejšie skloňovanie pomenovania „debničkovanie“ v médiách prináša mnoho otázok – čo to vlastne je? Aké pre ľudí vyplývajú výhody, ak sa do tohto systému zapoja? Aké naopak hrozia nedostatky?

V tomto krátkom článku sa to pokúsim zodpovedať.

Debničkový systém predaja potravín je v skratke - chýbajúcim článkom vo vzťahu miestnych farmárov a ľudí žijúcich v mestách.

Čo to znamená?

Predstavte si, že by ste sa chceli začať stravovať lokálne. Či už kvôli kvalite potravín, kvôli životnému prostrediu alebo jednoducho preto, že takisto ako my, veríte, že domáci hospodári by mali dostať šancu nájsť dostatočný odbyt pre svoje produkty. Ak by ste teda chceli nakupovať lokálne produkty, museli by ste najskôr vyhľadať tých, ktorí vám ich vedia ponúknuť, následne najazdiť desiatky kilometrov, kým by ste vyzbierali všetku zeleninu, ovocie, vajíčka, mäso, mlieko a iné dobroty, ktoré by ste radi videli na stole u seba doma.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem toho by ste neustále museli sledovať, ktoré veci sú práve dostupné, ktoré sú v sezóne, koľko toho pre vás farmár môže vyrobiť a ak by vám na tom záležalo, tak aj či má splnené všetky hygienické podmienky pre predaj potravín. Toto všetko za vás spraví poskytovateľ služby známej ako debničkovanie.

Okrem toho, po tom ako nakúpite pohodlne online, to pre vás všetko zabalí, pripraví do košíka či debničky, naloží do chladiarenskej dodávky a dovezie až pred dvere vášho domova.

vzorová debnička plná slovenských produktov
vzorová debnička plná slovenských produktov 

Keďže nemennou pravdou bohužiaľ zostáva, že slovenský farmár nedokáže cenovo konkurovať tomu zahraničnému, mnohých ľudí tento fakt môže odradiť hneď na začiatku. Supermarkety vedia ceny potravín tlačiť nadol a cena je vždy prvá vec, na ktorú každý z nás prihliada. Samozrejme, kvôli tomuto faktoru sa zdá prirodzené, že debničkové služby nevyhovujú väčšej časť slovenskej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale je lokálne stravovanie skutočne o toľko drahšie, aby si ho mohli dovoliť iba nadpriemerne zarábajúci ľudia? 

Najdôležitejším faktorom pri zodpovedaní tejto otázky je kvalita potravín. Je dobre známe, že výživovo neplnohodnotných potravín potrebuje človek zjesť viac, ako tých kvalitných. Tým pádom musíme zakúpiť potravín väčšie množstvo a rôzne druhy, aby sa telu dostalo to, čo potrebuje. Naopak, v prípade poctivých produktov ich stačí objemovo podstatne menej.

Mnohé mladé rodiny, ktoré nakupujú potraviny týmto spôsobom preto nepociťujú vyššie finančné zaťaženie, keďže sa stravujú striedmejšie, ale o to kvalitnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takisto treba pripomenúť, že behanie po nákupoch na vlastnom aute takisto stojí peniaze a poplatok za doručenie debničky až pred dvere bytu alebo domu, sa v celkových nákladoch stratí.

Sezónne dostupné druhy slovenských potravín
Sezónne dostupné druhy slovenských potravín 

Aké nedostatky teda môžu ľudia, ktorí sa zapoja do debničkového systému pociťovať? Okrem už spomínanej ceny môže prípadných záujemcov odradiť najmä to, že pri nákupe potravín online nemajú osobný kontakt s daným produktom (ako tomu býva na napríklad na tržniciach), ale musia sa spoľahnúť na to, že konkrétna firma im doručí potraviny vysokej kvality. Ako v každom podnikaní, aj tu hrá veľkú časť úspechu celého nápadu vzájomná dôvera medzi poskytovateľom služby a zákazníkom. Poskytovateľ sa nielen zaručuje za kvalitu, ale aj pôvod potravín. Veď predsa paradajky zo Španielska si môžete kúpiť kdekoľvek, preto ak si niekto za ne vypýta viac, než je priemerná cena, musí vedieť zaručiť, že tie, ktoré sa dostanú k zákazníkovi, boli naozaj dopestované v pôde, pokiaľ možno malým, lokálnym farmárom, bez zbytočnej chémie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Jedna chladiarenská dodávka, traja nadšenci a webová stránka stačia na založenie debničkárskej spoločnosti.
Jedna chladiarenská dodávka, traja nadšenci a webová stránka stačia na založenie debničkárskej spoločnosti.  

Na druhej strane si zákazník musí opäť navyknúť na to, že vo februári sa slovenská paprika jednoducho nedá zohnať, že produkčné kapacity lokálnych farmárov sú oveľa nižšie v porovnaní so spoločnosťami, ktoré importujú desiatky ton ovocia a zeleniny mesačne, preto sa pokojne môže stať, že niektorý týždeň jednoducho daná potravina nebude doručená, pretože počasie, škodcovia, či iné okolnosti, v úspešnom dopestovaní malému farmárovi zabránili.

Preto debničkový systém využívajú najmä ľudia, ktorí vedia tieto okolnosti pochopiť, ktorí vedia, že takto sa svojou troškou môžu pričiniť k podpore lokálnych producentov, ktorí vedia, že nie všetko vyleštené ovocie ho chuťou aj skutočne pripomína, tento druh služby využívajú jednoducho ľudia, ktorí vedia... 

Matúš Marek

Matúš Marek

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som mladý človek, ktorý donedávna s nevôľou pozoroval úpadok slovenského vidieka. Svojou troškou som sa rozhodol pomôcť tento trend zvrátiť - primárne pomocou prezentácie farmárov a predstavenia alternatívnych spôsobov stravovania. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu